Grote Meesters

Richard Wagner (1813 - 1883) was een grootmeester die met zijn opera's de muziekwereld op zijn kop zette. Ik sla hem over in deze Snuffelcursus omdat hij een eigen cursus verdient 🙂.

Twee componisten die door hem werden geïnspireerd zijn Richard Strauss (niet te verwarren met de Strauss familie van de walsen) en Gustav Mahler.

Om wel een indruk te krijgen van de grootsheid van de muziek van Wagner volgt hieronder een fragment uit een van zijn opera's.

 

Kop

Beschrijving

Richard Strauss (1864 - 1949)

Strauss schreef werken voor zeer groot orkest, waarbij hij een voorliefde had voor koperblazers en met name de hoorn, misschien omdat zijn vader hoornist was? In veel van zijn werken is de hoorn dan ook prominent aanwezig. 

Hij vond dat muziek een verhaal moest vertellen en hij noemde zijn werken 'toondichten'. Al zijn werken hebben titels die tot de verbeelding spreken, zoals Don Juan, Also sprach Zarathustra, Tod und Verklärung

Behalve componist was Strauss ook een vooraanstaand dirigent die graag zijn eigen werken dirigeerde. HIj experimenteerde met nieuwe vormen maar hield zich altijd aan de tonaliteit, die later onder leiding van Arnold Schönberg zou verdwijnen, waardoor de muziek zijn toegankelijkheid zou verliezen.

Kop

Deze Alpensymfonie is een 'symfonisch gedicht' waarbij je je waant in de Alpen. Het werk schildert de wisselende stemmingen in een Alpenlandschap met een enorm orkestapparaat van ruim honderdvijftig musici, waaronder een viervoudige houtblazersbezetting, twintig hoorns, orgel, windmachine, koeklokken, dondermachine, twee harpen en een uitgebreide strijkersgroep

Hoornconcert nr 1

Als ik hoornist was wist ik het wel...

Kop

Een van zijn 'Vier letzte Lieder' met Jessye Norman

Gustav Mahler (1860 - 1911)

Mahler was een man van diepe smarten. Hij vatte zijn eigen leven een keer als volgt samen: "Ik ben Bohemer in Oostenrijk, Oostenrijker in Duitsland en jood in de wereld, overal een indringer, nergens gewenst." 

Na een trieste jeugd verloor hij zelf kinderen en was geobsedeerd door de dood. Dit is terug te vinden in zijn titels: Kindertotenlieder, Das klagende Lied

In zijn muziek gebeurt van alles: grote contrasten tussen hard en zacht, hoog en laag, hemelse schoonheid of verbeelding van wanhoop en verdriet. Hij werd geïnspireerd door het verhevene in de kunst maar ook door volksmelodietjes die hij oppikte op straat of door de natuur. Zijn Tweede en Achtste symfonie eindigen beiden in een groot spectakel. De Achtste, die de bijnaam 'Symfonie der Tausend' kreeg, werd tijdens de premiere uitgevoerd door 1379 musici! 

Mahler was ook bekend als dirigent. In het begin van de twintigste eeuw werden er ter ere van hem Mahler feesten gehouden in het Amsterdamse Concertgebouw.

Evenals Strauss schreef hij schitterende liederen voor zang en orkest.

Mahler was getrouwd met Alma Mahler, zelf ook een muzikale vrouw en componiste maar ook zij kreeg naast haar man geen ruimte om haar eigen talenten te ontwikkelen, net als Clara Schumann.

 

Kop

Het einde van zijn Achtste symfonie

Kop

Op zoek naar Mahler, een domumentaire met als eerste beeld het uitzicht dat hij had vanuit het huisje aan het meer waar hij de mooiste werken schreef

Kop

Een van zijn Kindertotenlieder, met Matthias Goerne

Kop

Visconti werd geïnspireerd door zowel het leven als de muziek van Mahler in zijn film 'Dood in Venetië'. Je hoort het Adagio uit de Vijfde symfonie op de achtergrond