Claude Debussy (1862 - 1918)

Debussy was een componist die impressies wilde weergeven in zijn muziek. Impressies van kleuren, geuren, klanken en smaken. Vergelijkbaar met de impressionistische schilders als Monet en Renoir die werkten met kleurvlekjes om hun gevoelens voor de natuur of het dagelijks leven in beeld te brengen op een plat vlak. De oude werkwijze van de componisten voor Debussy kon hij daarbij niet gebruiken; de harmonieen en akkoordenreeksen werkten niet bij wat hij wilde uitbeelden. Hij zocht dus naar een nieuwe muzikale taal. Een daarvan was dat hij toonreeksen gebruikte met alleen maar hele toonsafstanden, een systeem waardoor de luisteraar in een mysterieuze wereld terecht kwam; zweverig, geheimzinnig, onbestemd en soms ook sensueel. Alles ging om kleur, kleur en nog eens kleur. Hoewel hij eigenlijk altijd wordt geassocieerd met schilders, voelde hij zelf meer affiniteit met de schrijvers en dichters uit zijn tijd. Hij zei zelf een keer over zijn muziek: "Muziek bestaat niet bij de gratie van theorie. Ik schrijf geen fuga's omdat die geen geheimen meer voor me hebben. Voor mij volstaat dat muziek de zinnen prikkelt." 

In De Oosterpoort:

maandag 3 oktober Vadim Repin (viool) en Andrei Korobeinikov (piano) o.a. Debussy vioolsonate 

Vadim Repin met Debussy, 3 oktober in De Oosterpoort ook te beluisteren

Kop

Een jong orkest met frisse aanpak. De Prelude a l'apes d' une faune, die veel technische vaardigheden vraagt van de musici, is hier op een geweldige manier vormgegeven.
In 1894 was het werk onmiddellijk een succes; een klein orkest, transparant van kleur en niet meer zo bombastisch als de composities van zijn Duitse collega's uit die tijd. De broeierige sfeer van het gedicht van Mallarme waarop het werk is gebaseerd, komt goed naar voren. Dat niet iedereen het direct kon waarderen blijkt uit de reactie van Saint-Saens: "Mooie klanken, maar het is net zomin een muziekstuk als het palet van een schilder een schilderij is."

Kop

Het derde deel uit La Mer

Kop

Clair de lune, voor orkest (het werk bestaat ook voor pianosolo) en in bijzondere animatie

Kop

Sonate voor fluit, altviool en harp. De klankkleuren van de drie instrumenten passen wondermooi bij elkaar

Kop

Pierre-Laurent Aimard praat over de Preludes en speelt fragmenten van deze werken. Deze pianist komt woensdag 15 februari naar De Oosterpoort. Zijn programma is nog niet helemaal bekend, Chopin en Messiaen staan vast, verder wachten we nog af.

Frederico Mompou (1893 - 1987)

Even een stapje tussen Debussy en Ravel: Mompou, een componist die in deze tijd weer veel aandacht krijgt.

Mompou is geboren in Barcelona.Daar studeerde hij ook piano. In 1911 ging hij naar Parijs om verder te studeren bij Ferdinand Motte-Lacroix. Hij was erg verlegen, zag daarom af van een solocarrière en koos voor het componeren. In 1914 keerde hij vanwege de oorlog terug naar Barcelona.

Mompou is vooral bekend als miniaturist. Hij schreef korte, op improvisaties lijkende muziekstukken die als "delicaat" of "intiem" beschreven kunnen worden. Het Frans impressionisme en Erik Satie waren zijn voornaamste inspiratiebronnen. Dit heeft geresulteerd in een stijl met weinig uitwerkingen en waarin expressie vooral is geconcentreerd in kleine vormen. Mompou hield van ostonato figuren, klok imitaties en een soort spreukachtig, meditatief geluid.

Kop

Arcadi Volodos speelt werk van Mompou

Maurice Ravel (1875 - 1937)

Ravel was net zoals Debussy gefascineerd door kleur maar op een andere manier. Hij streefde technische perfectie na en daarmee wilde hij zijn publiek raken. Hij was de man van de strakke ritmes, misschien door het beroep van zijn vader; horlogemaker, maar ook van de schitterende combinaties van instrumenten in zijn werken voor orkest (Dahpnis & Chloe). In de Rus Rimsky-Korsakov had hij een inspirator maar hij keek ook terug naar de klassieke werken in bijvoorbeeld 'Le tombeau de Couperin' voor piano, geispireerd door zijn landgenoot van jaren daarvoor: Couperin.

Kop

De Bolero, met dans. Het stuk begint met een ritme dat het hele werk door herhaald wordt en steeds meer opzweept

Kop

Kyteman is duidelijk geinspireerd door Ravel...

Kop

Zijn Daphnis en Chloe. Horen we hier een stukje Stravinsky? met zijn Sacre, en de sfeer van ontwaken?

Kop

Le Tombeau de Couperin, in de versie voor piano, gespeeld Angela Hewitt. Het werk bestaat ook in een versie voor orkest

Kop

een deel van zijn Strijkkwartet