Blog

1. mrt, 2021

Het gaat goed met mijn podcasts! 

Hierbij de link naar de tweede!

Technisch kan het allemaal nog veel beter en het moet waarchijnlijk worden opgenomen in een studio ipv in mijn woonkamer, maar voor nu gaat het vooral om de inhoud. Spreekt het je aan of juist niet? Laat een bericht achter in het gastenboek en ik ga er naar kijken. Alvast denk!

https://soundcloud.com/user-99161525/podcast-hoor-je-dat-aflevering

 

Yvonne

24. feb, 2021

Beste mensen.

Zoals jullie gemerkt hebben ben ik niet heel actief als het gaat om het bijhouden van mijn blog. Ik neem het me wel steeds voor maar dan komt het er niet van.

Maar nu heb ik iets nieuwe bedacht, namelijk een podcast! 

Podcast is het helemaal vandaag en ik wil er mijn steentje aan bijdragen. Met een podcast voor de beginnende luisteraar. Startend vanuit het verschil tussen majeur en mineur, dan de intervallen en langzaam maar zeker steeds meer. 

Alles op het gehoor, voor iedereen, en met een toegankelijke uitleg.

Beluister de eerste via deze link en laat me horen wat je er van vindt! En ik hoop natuurlijk dat je blijft luisteren en de link doorstuurt!

https://soundcloud.com/user-99161525/podcast-hoor-je-dat-2

Veel plezier en ik ben benieuwd!

Yvonne

 

 

15. sep, 2020

Het is corona tijd. Sinds 12 maart ligt de wereld van de klassieke concerten stil. Ik had de programmering voor het komende seizoen voor De Oosterpoort/SPOT Groningen klaar en toen werd het allemaal anders. Het zou mijn laatste seizoen zijn; met ingang van 1 september zou ik met pensioen. Prachtige concerten stonden klaar, met als opening een concert met bovenstaand koor.
Helaas is er weinig meer over van de programmering. Internationale gezelschappen kunnen moeilijk reizen, de 1,5 meter zorgt voor financiele problemen en ga maar door.
Mijn pensioen is een feit, corona is er nog en gelukkig kunnen we nog steeds luisteren naar muziek ook al is het afwachten hoe het verder gaat in de concertzalen .
Geniet van dit koor vanuit je luie stoel. er komen vast weer betere tijden!

23. sep, 2018

We beginnen weer in De Oosterpoort! Op 28 september speelt de Nederlandse Bachvereniging 4 Brandenburgse concerten van Bach. Ik verheug me er op en zal weer vaker schrijven op deze blog.

11. sep, 2017

Op 29 oktober kunt u diverse uitvoeringen beluisteren van de Goldberg Vartiaties van Bach in De Oosterpoort Groningen. Kijk op de site www.de-oosterpoort.nl

In de film God Rot Turnbridge Wells strijden Händel en Scarlatti op het klavecimbel om de eer wie het beste kan improviseren op een gegeven thema. De variaties rollen uit de toetsen, het zweet spat onder de pruiken vandaan en Händel denkt aan het eind dat hij heeft gewonnen. Winst in zo’n wedstrijd spekte de portemonnee en gaf de componist even rust voor een volgende opdracht. In dienst van kerk of een vermogende vorst verdienden de componisten hun brood met het componeren van muziek voor de liturgie, een bruiloft aan het hof of gewoon een partijtje voor de eveneens welgestelde buren. De film is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, een wedstrijd tussen virtuozen waar de hovelingen van smulden en waarbij ze gul inzetten op hun gedoodverfde winnaar. Niet alleen zulk soort wedstrijden waren in zwang, componisten werd ook gevraagd variaties te componeren ‘ter lering en de vermaak’ van vorsten of andere welgestelden die bijvoorbeeld ’s nachts de slaap niet konden vatten en nog geen Radio 2 ter beschikking hadden met een programma als ‘Nooit meer slapen’. Zo componeerde Bach zijn Variaties voor de Graaf von Keyserlingk en speelde de veertienjarige Goldberg zijn vingers blauw tot diep in de nacht in de hoop dat zijn heer de slaap zou vatten. Passie, vreugde, blijdschap, melancholie, verdriet, eenzaamheid; Bach verkende de grenzen en had voor iedere emotie een bijpassende variatie. Het werk spreekt nog steeds tot de verbeelding. Voor Glenn Gould leek het de Bijbel, Gustav Leonhardt zette het drie keer op cd en jonge virtuozen als klavecinist Mahan Esfahani proberen hun eigen stempel te drukken op de dertig variaties; op piano, accordeon of via nieuwe technologische middelen. Overdaad schaadt of verdiept. Bach verveelt nooit, zeggen sommigen. Een kleine zoektocht op internet leert dat er talloze opnames zijn van het werk dat omstreeks 1740 is geschreven. Schrijvers als Anna Enquist en Bert Natter zijn geïnspireerd door het werk maar voor mij is het het meest fascinerend dat de muziek een rol speelt in de film Silence of the Lambs uit 1991 van regisseur Jonathan Demme, een genre waarvan ik huiver en waardoor ik het nachtslot op de voordeur extra controleer voordat ik ga slapen. Maar Bach is voor iedereen, dat blijkt maar weer.