Blog

22. dec, 2016

Bijna vakantie en de feestdagen, na een aantal geweldige concerten afgelopen najaar! Vrije dagen voor bezinning en drukke dagen ivm mijn voorbereidingen van de vervolgcursus over de drie belangrijkste componisten uit de klassieke periode: Haydn, Mozart en Beethoven. Aan de hand van videofragmenten zoals deze neem ik u mee in de wereld van de symfonie, de sonate, het strijkkwartet, de soloconcerten en de koorwerken. Ik geniet van de voorbereidingen en leer weer allerlei nieuwe details. En wat een geweldige documentaires zijn er toch te vinden op youtube! Met beelden uit het slot Esterhazy waar Haydn jarenlang werkte met het eerste echte symfonieorkest dat er bestond. Geniet van de Kerst en Oud en Nieuw en bekijk tussendoor vast een fragment. Wie weet bent u geïnspireerd voor mijn cursus vanaf dinsdag 31 januari in De Oosterpoort. Drie dinsdagavonden vanaf 19.30 uur

18. nov, 2016

Johann Sebastian Bach, de keizer binnen de klassieke muziek, de componist die leefde van 1685 tot 1750, de King wiens muziek nog steeds wordt gespeeld en op geen enkele lijst van klassieke muziekliefhebbers ontbreekt. We kennen zijn muziek, we neuriën bekende aria’s, maar wat weten we nu eigenlijk echt van hem en de wijze waarop zijn muziek werd gespeeld, nog nat van de inkt? Muziek die veelal meer dan tweehonderdvijftig jaar geleden werd gecomponeerd, voor de musici van toen, voor de instrumenten van toen, voor het publiek dat vooral bestond uit kerkgangers of leden van het hof. John Eliot Gardiner neemt je mee in deze film en zijn passie is onuitwisbaar. Neem de cantate, een compositie voor koor, solist en instrumentaal ensemble, in de kerk gebaseerd op de eredienst. Gardiner kent ze allemaal.
Een groot deel van zijn leven werkte Bach in dienst van de kerk. In Arnstadt, in Mühlhausen maar voornamelijk in Leipzig, waar hij als cantor werkte met het koor van de Thomaskirche, een jongenskoor dat een groot deel van zijn cantates, die hij voor iedere zondag componeerde, in première bracht. Het was hard werken en in zijn meest productieve periode schreef Bach honderd cantates binnen twee jaar. Over hoe ze werden uitgevoerd is vrijwel niets bekend, alleen dat de ensembles klein waren, er alleen jongens en mannen zongen en waar nodig improviseerden de musici er lustig op los. Bach dirigeerde zelf, gaf aanwijzingen maar noteerde daar niets van in zijn partituren. In de loop van de jaren werden de ensembles steeds groter, ontwikkelden de instrumenten zich waardoor ze steeds luider klonken en werden de jongenssopranen vervangen door vrouwenstemmen, totdat in de jaren 60 van de vorige eeuw sommige musici zich afvroegen of dit wel de juiste interpretatie was van wat Bach had bedoeld. Musici als Harnoncourt, Leonhardt en Brüggen doken in bibliotheken, lazen oude bronnen, speelden op kopieën van oude instrumenten en de zogenaamde ‘authentieke’ uitvoeringspraktijk was geboren. Zo had Bach het bedoeld, met kleine orkesten, violen met darmsnaren bespannen ipv metalen snaren, aanpassingen waardoor de muziek weer fris klonk in hun oren, vaak met hogere tempi gespeeld en een warmere klank dan op de moderne instrumenten. Hadden ze gelijk? De clavecinist Mahan Esfahani is er duidelijk over: “Er zijn een miljoen mogelijkheden om muziek te spelen, je kunt duizend jaar lang interpreteren wat een componist in een enkele dag schreef.”
Juist dat is het fascinerende van muziek. Bach kan op orgel, klavecimbel, piano of synthesizer. Zijn muziek blijft overeind, tot vandaag de dag.

3. nov, 2016

Orgel, is dat iets voor mij? Sinds Cameron Carpenter orgel speelt is het orgel niet alleen meer in een kerk te beluisteren, heeft het een ander imago en trekt het ook jong publiek. In het filmpje promoot Floris Kortie een concert van vorig seizoen in Eindhoven, maar nu 9 december speelt hij in Groningen, ook op zijn eigen orgel. Ik verheug me er zeer op!

30. aug, 2016

Mijn vorige tekst ging over cross-overs. Dit is geen cross-over maar meer een combinatie van stijlen, uitgevoerd door twee topartiesten. Eerder was ik helemaal enthousiast over een filmpje van pianist Alexandre Tharaud waarin hij een compositie speelt van Couperin (Tic-Toc) waarin hij samenwerkt met een streetdancer. Dit is vergelijkbaar. Cellist Yo Yo Ma speelt 'De zwaan' van Saint-Saens en een hiphopper maakt een improvisatie. Topkunst, ik heb er geen andere woorden voor. Klassiek en dance, klassiek als inspiratiebron. Beter kan je het niet hebben.

25. aug, 2016

Andreas Scholl, een van de grootste countertenors in een speciaal project. Muziekgenres nemen steeds meer van elkaar over en dit project is daar een heel goed voorbeeld van. Vorig seizoen hadden we countertenor Philippe Jaroussky in De Oosterpoort (en hij komt in het najaar 2017 weer!), dit seizoen hebben we geen countertenoren. Maar Scholl beleeft muziek in zijn totaliteit, zonder grenzen, en dat is iets dat steeds meer gebeurt. Waarom een scheiding tussen klassiek en pop, jazz of dance? Goede muziek is er binnen alle genres en ik juich dat toe! Genieten en beleven, gaat het daar niet om?